Wednesday, July 23, 2008

Ambank maaa......

I remember what my mother told me when I said that I am going to work with Arab Malaysian Bank Berhad. She said to me how proud she was that I would work with someone who are well known likes to take care of others in need. She said that this man always help the needy, orphan, welfare of others and many more.

Well, I could not disagree with her more. When I joined Arab Malaysian Bank Berhad, the benefit of the staff are well taken care. Although it is not 100% like what my mother predicted, but almost all the staff are satisfied with the way they are taken care of. Benefit of the staff, any dissastifaction are well taken care by the management.

However, all of this have change since they change their name to Ambank (M) Berhad. But,what the difference, you might ask? Well, the difference is, the management of Arab Malaysian Finance Berhad are the main player in the company taking over the management of Arab Malaysian Bank Berhad. Then there are two division of staff created, ex-Arab Malaysian Bank and ex- Arab Malaysian Finance. At first, the benefit of the ex-Ambank staff are maintained, without being disturbed by the management. and the ex-Amfinance staff follow their ways. Then, came the bad news especially to the ex-Arab Malaysian Bank clerical. Ambank (M) Berhad have created a union, KEPPA for the clerical and the non clerical, boasting that this are to help their staff to achieve more than other union namely NUBE. But, a pig is always a pig, if you slaughter it the way muslim does for the animals the want to eat, it will be always a pig. Muslim still cannot eat it because it is haram. This is what happen in Ambank (M) Berhad, how can you say that a union that is created by the management, sponsored by the management, arranged by the management, and all activities signed by the management only to be fill up with guinea pig to run the show to make it colorful by some clerical, are going to protect the benefit of the staff?. Day by day, one by one, benefit that should be enjoyed by the staff are taken away, rebranded and redesign to suit the management needs. Medical benefit, bonuses, dental claims, overtime and the list would go on. Some ex-Arab Malaysian Finance staff said that they did not need NUBE because they can survive without outside union. But, I know most of them make a part time job after office hours, and some can no more be seen working Ambank. Can survive? Ptuih....

Staff performance based of the KPI given by the Head of Department. Should the staff concern have a bad track record previously, they would use it to deny the staff concerned bonus payment, salary increment or adjustment. If the staff managed to improve themselves, they would still use the previous performance to evaluate the staff. Why ?..I don't know.. What is KPI should you asked?. It is a way used the higher management to deny profit sharing to their staff, instead, they use it to increase their income, bonuses, allowance, misc allowance and extra allowance, inconvenience allowance or many more should they want to create a new criteria of allowances.

Still, after all this, without any feeling, they still want all their staff to do sales, happily and joyfully. Bullshit...How can you ask someone to clean your dishes, but to give them a small piece of chicken that you have eaten. I saw many of my friends working with other bank become much better than the rest of us in Ambank. They even asked me,what happen to Ambank since their benefit before are no better than Arab Malaysian Bank Berhad previously. And you know the answer I gave to them?....Ambank Maaaa

Some people may ask, if you can't stand working in that place, why don't you work at somewhere else? Easy said than done.....With my age, current economies of our countries, dependancies of foreign workers by the Malaysian companies...well you do the math. But still, some of us are waiting for any chances to jump the ship. Many have succeed, and many are going to.

There may some other workers from other company said that their company are much worst than Ambank. Well, say it here and don't just hide it in your heart. I have been hide it for so long that my blood pressure have gone up since.

I am sorry mother, the man that you said like to help others does not concern about his lower staff. He only trust his direct subordinates who misused the magic wand and change the beauty of a pond to a pile of toxic waste.

I am sorry mother, I cannot fulfill my promise to give my whole heartedly to work in this bank since they have my change my heart into stone.

I am sorry mother, my wife and children does not deserve this treatment. They deserve more, not only because I am the sole provider of the family but they are Malaysian who live in Malaysia and trust their country law would protect them from any injustice. Well, the injustice have happen, and nothing have been done because it is done lawfully and legally. But, at what price? Denying their staff benefit, enjoyment of life, robbing their income...etc.

Please....share the pain with us in Ambank ...
One more...Ambank Maaaa


30 comments:

Anonymous said...

ambank, bull shit man.. v dont receive bonus yet..

Anonymous said...

tan sri azman hashim hanya mementingkan publisiti !!!!

kepentingan pekerja ambank damn worse !!!

plsssss, put urself in our shoes..
understand our situation....

Anonymous said...

Think of what your staff have contributed to you for without them there won't be you ????? Think of what your staff can do to made you great and they are also capable to put you down as remember this...staff is the most important asset of any company, be there big or small for without them,there won't be any of you... PLEASE... FOR GOD SAKE listen to them. Treat them like your children not your slave as this is what is happening now. If you treat them as to how they should be treated, they will definitely, without any doubt...will treat you better..much better. You can see this is happening in Public Bank for they treat the owner up the extend of not living the place even you give them the big mountain of gold. this is how much they love Tan Sri Teh.

So, you guys up there...don't treat us like shit...treat us like human..be equal...after all we are the one who contribute towards your goal...i.e to get better profit.

Anonymous said...

Ambank maaaa!!! Azman Hashim??? He can drop dead! Azmi Mahmood??? He's an asshole man!!! Ambank Maaaaaaaaaa!!!

Anonymous said...

Saya nak komen sikit pasal tajuk perbincangan kita nih…secara jujurnya saya juga adalah pekerja dari Ambank Bhd. Saya agak kurang setuju dgn tajuk perbincangan di atas kerana saya lebih suka menilai dari fakta dan bukannya dari mulut2 orang. Apa kurangnya KEPPA?? Setelah saya membaca komen dari Master Jebat, saya rasa Abg Jebat yg kononnya MASTER ini telah menabur fitnah semata-mata tanpa meneliti dan menggunakan akal yg waras.



Abang Jebatku sayang, seharusnya kita perlu menilai fakta beserta dgn bukti dalam percakapan kita mahupun secara lisan ataupun bertulis. Bak kata Nabil Raja Lawak, “LU PIKIRLAH SENDIRI!!!”. Abg Jebat, ingat tak dalam bulan July 2005 Abg Jebat dapat penyelarasan gaji (Adjustment) sebanyak 9% hasil dari perjuangan KEPPA masa itu?? Abg Jebat lupa ke?? Ke buat2 lupa?? Jgn begitu Abg Jebatku sayang, duit Abg Jebat dah belanja, pastu kenapa mesti kutuk KEPPA?? Abg Jebatku sayang, selepas bulan July 2005, masih lagi di dalam tahun 2005, Abg Jebat menerima lagi 9% lagi imbuhan hasil daripada perjuangan NUBE Abg Jebat ingat x?? Ke yg itu je Abg Jebat ingat?? Saya akui ia hasil titik peluh NUBE, tetapi Abg Jebatku sayang, bukan ke KEPPA terlebih dahulu memberi Abg Jebat ganjaran yg sama?? Kenapa NUBE sahaja yg Abg Jebat ‘BANGGAKAN’??



Dalam kehidupan, kita kena bijak dalam berfikir, kita perlu bandingkan dahulu yg mana lebih mendatangkan faedah dan keuntungan pada kita, KEPPA ke NUBE?? Dah bandingkan ke belum?? Kalau belum, Abg Jebat baca ye perjanjian tu sayang, jgn main tuduh2 je tau, berdosa. Mana yg dah baca statement ni tolong fikir balik ataupun ‘BANDINGKAN DULU!!!! JGN MAIN PERCAYA JE!!!! Dahulu saya pun berfikiran seperti Abg Jebat, tetapi sekarang tidak lagi. Abg Jebat dan kawan2ku sekalian, saya akui NUBE telahpun menandatangani Collective Agreement a.k.a Perjanjian Bersama bersama dgn MCBA dan penyelarasan gaji sebanyak 17% telahpun diagihkan kepada semua para ahli NUBE, adakah Abg Jebat tahu berapakah yg bakal KEPPA dapat pada penghujung bulan August 2008?? 19% Abang Jebat, 19 %!!!!!!!!. Abg Jebat nak apa lagi?? Nak 17% ke Abg Jebat wooii!!!!!!. Sekali lagi saya menyokong kata Nabil Raja Lawak, “LU PIKIRLAH SENDIRI ABG JEBAT WOIIII!!!!!!!!!”.



Betul atau tidak kata saya terpulang pada individu masing2. Apa2pun, kalau anda rasa betul cakap Abg Jebat yg tidak langsung menilai fakta ini, kita nantikan sahaja penghujung bulan August ini. Apa2 pun, kita tidak boleh menepis tangan orang yg memberi kita makan, sekiranya tertindas sekalipun, jgn sampai memburuk2kannya. Abg Jebat, nanti 01/09/2008 nanti Abg Jebat masuk sekali lagi dalam blog ni ye, kita tgk siapa yg betul, ABG JEBAT atau SAYA!!!.



(surat balasan utk Abg Jebatku sayang…abg baca tau jgn x baca..)

Anonymous said...

to Keppa balllickers (anon) 8.59 am

Fuck off, we know what u did ok, but the point is all u did is raising 2% extra of whatever NUBE is promising, it is all a smokescreen to hide your imcompetencies.
Had not NUBE started the ball rolling, Keppa would not give a damn either.
You are glorifying urselves, ball lickers.
Increment extra 2%= workload extra 200%, comprehend me?

Anonymous said...

banyak ajk keppa takut bini, aku kenal sgt muka2 yg takut bini.
inikan plk nak memimpin satu organisasi yg besar?
LU PIKIRLAH LA RAMAI2

Ikhlas,
Mohd Halimi Abd Rahman

Anonymous said...

where is the 40% that keppa promised to give to all members? why must follow nube? klu btul2 ada kuasa..kekalkan 40% tu...kenape mesti follow exactly ape yg nube dpt? nube perjuangkan 30%, keppa kate nk bg 40%..pastu dh nmpak mcm tak logik turun plak jadik 33%. lain kali berckp mengikut akal bukan ikut perasaan. sesuka hati mak bapak korang jer nk letak percent kat kertas memo tu.....janji nmpak cantik! poorahhhh...

Anonymous said...

Asyik2 Ambank salah..Asyik2 Ambank salah..NUBE ni betul sangat ke? Tak paham betullah aku ngan korang nih..dulu NUBE ni sibuk dengan 'WE DESERVE 30%'..tengok apa dah jadi? 30% ke 17%? Yg korang pun percaya je dengan Solomon si India tu. Apa dia cakap korang ikut je, macam lembulah korang nih. Dia dah makan duit korang berpuluh2 ribu pun korang sayang lagi kat union India nih. Aku ni punyalah nak selamatkan korang dari union India ni, tapi korang cakap aku pulak yg menipu korang pulak. Cuba ko Tanya kat India NUBE tu apa bagusnya perjanjian diorang kalau nak dibandingkan dengan Ambank? Balik2 dia kata 'KONTRAK BONUS ITU BAGUS' padehal, diorang malas nak fight tuk korang. Cuba korang piker sikit apa yg bagusnya kontrak bonus tu? Setakat 2 bulan bonus, itu je ke? Ada tak ko tanya dengan bebudak Ambank berapa bonus dia? Ada ke tak?



Korang ingat tak masa korang piket depan Menara Maybank dulu. Korang rasa berapa kos dia nak lancarkan piket tu? Korang bayangkan je lah, T-Shirt pun dah makan belanja RM10 ringgit seorang, dengan nasi ayam lagi katakanlah RM3 ringgit sorang, korang rasa ada berapa orang yg datang masa piket tu? Kalau 1000 oranglah yg datang hari tu, korang rasa berapa kos dia pakai?? RM 13,000.00 kan?? Korang ingat si Solomon ni pakai duit dia sendiri ke? Jgn haraplah, dia kerjanya menghabiskan duit korang je. Pastu korang pun bangga gilalah dengan piket tu. Kalau dapat 30% takpelah jugak, ini dapat 17% je. Bukalah mata korang sikit, jgn terima buta2 je si Solomon tu. Dulu ada presiden melayu, En Jalil namanya, pastu diorang singkirkan En Jalil pasal takut melayu ni lebihkan kaum2 melayu macam kita. Yang tu korang x nampak? Tiba2 je korang jadi buta ke?



Aku akui diorang ni dah lama, di mata korang NUBE ni memanglah bagus pasal kira NUBE ni OTAI lah konon. Korang tau tak ada berapa duit korang dalam NUBE nih? Korang congaklah sendiri berapa income diorang. Ahli je ada lebih kurang 25 ribu orang, kalau sorang bayar RM11 ringgit berapa sebulan dia dapat? Bukan RM275,000.00 ke? Pastu korang cuba darabkan dengan 12 bulan? Berapa NUBE ni dapat? Bukan ke jadi RM 3,300,000.00 kan?? Mana pegi duit tu?? Ada korang tanya India Solomon tu tak? India tu mabuk air arak pakai duit korang tu ada korang perasan?? Sedarlah sikit gang, kita ni kena bijak dalam berpikir, kalau korang pergi briefing dia memanglah dia sentiasa kata NUBE itu bagus, cuba dengar dulu apa kata union kat Ambank pulak. Pastu sama2 kita bandingkan yg mana lebih elok. Dulu aku pun sibuk gak menolong NUBE piket depan bangunan tempat aku bekerja kat Raja Chulan, bila pikir balik, MENYESAL AKU TOLONG!!!.



Akhir kata, renung2kanlah kata2 saya ini. Semoga dapatlah kalian berfikir dan terbuka jugalah minda2 saudara yg telah lama dibutakan oleh mereka2 yg mengambil kesempatan di atas kelemahan anda2 semua.



Sekian.

Anonymous said...

Hehehe.apalah korang ni nak gaduh2, rilek arr, kita ambik yg mana bagus je. Lepas korang semua gaduh2 ni dalam diam2 aku dah buat survey aku sendiri. Aku call sendiri office KEPPA, tapi diorang kata jumpa kat ofis KEPPA baru diorang explain. Aku pun apa lagi, orang dah kata boleh, aku pun jumpalah diorang. Kebetulan ofis diorang kat building yg sama tempat aku kerja.



Tanya punya tanya, logik jugak apa yg diorang cakap tu. Semua statement diorang masuk akal, fakta semuanya. Aku ingat nak cerita dalam ni apa yg aku tanya, tapi muaklah pulak korang baca kang.



Pastu aku cuba call pulak NUBE, dgn harapan yg berbunga2 aku pun call. Layanan kurang memuaskan. Korang x caya?? Korang cuba arr call sendiri lepas nih. Punyalah tensen aku nih, hajat hati nak mintak kepastian, tapi lain jadinya. Tak kisahlah jugak, aku cuba petang tu pulak, sama je layanannya. 'BENGANG SIOT'. Aku ingat nak je aku pergi ofis diorang, tapi takut kena marah, kang satu hal lah pulak. Takpe, aku taklah kisah sangat. Tapi aku tetap gak nak tahu kelebihan NUBE. Apa kata kita bertelagah cara baik di dalam blog nih. Kita huraikan semuanya dalam ni. Mana yg baik, NUBE ke KEPPA ke korang jawablah pertanyaan aku.



Soalan untuk NUBE dan KEPPA:-



1) Berapakah pembayaran adjustment bagi ahli utk tahun ni? (x kisahlah bila, janji saya tahu amount dia berapa)



Jawapan dari KEPPA

19% dan akan di bayar hujung bulan ini. Guarantee katanya. (apa2 pun aku tunggu je)



Jawapan dari NUBE

Kena marah lagi ada..hehehe..tapi aku ada gak baca suratkhabar, katanya 17%. Kira betullah tu.



2) Medical Benefit utk family?



Jawapan dari KEPPA

Akan ada pertukaran dari RM850 ke RM900 utk outpatient beserta dengan RM4000 sekiranya penyakit itu serious. (Aku rasa ok gak nih)



Jawapan dari NUBE

Sama gak ler pasal diakan marah aku..hehehe..tapi aku tanya member aku budak maybank dia kata RM1100 je. Tapikan, member aku kat maybank pun akui yg ambank punya medical benefit mmg bagus.



Itu baru 2 je, banyak lagi aku nak cerita nih. Banyak lagi aku tanya kat KEPPA tu, tapi nanti aku sambung ye. Penat siot aku key in..nanti aku sambung ye. Dah lah aku key in merangkak2…insyaallah aku sambung.

Anonymous said...

syukur dgn apa yang ada.............

DrFruck

Anonymous said...

Terlalu ramai yang berbicara dengan emosi, tidak kurang juga yang menganggapnya cerita basi. Ada juga yang terlalu berserah, walau luka di hati terlalu parah setelah ditarah oleh penjarah.

Mari kita kupas isi hirisan hati oleh Master Jebat. Kandungannya tidak lebih menyatakan luahan perasaan kerana tindakan pihak atasan yang tidak menggunakan kekerasan atau paksaan terhadap para pekerja tetapi menggunakan permainan perasaan di kalangan para pekerja.

Buktinya, wujud dua kabilah di Ambank (M) Berhad. Satu dari kabilah bekas Arab Malaysian Bank Berhad, dan satu kabilah lagi dari kabilah Arab Malaysian Finance Berhad. Kedua-duanya dididik dengan cara yang berlainan. Kabilah dari bank, diasuh dengan kelebihan dan sokongan dari segi gaji, faedah - faedah yang pelbagai mengikut kesatuan mereka iaitu NUBE, manakala kabilah finance diasuh dengan penekanan bahawa apa yang dilakukan oleh pihak majikan adalah semuanya benar dan tidak boleh disanggah, kerana siapa yang menyanggah akan dianggap jebat dalam semak yang perlu dibuang dari kelompok tersebut.

Asuhan- asuhan tersebut menghasilkan dua kelompok yang mempunyai fahaman yang berbeza. Satu kelompok bekerja keras kerana mereka telah dipayungi dengan faedah, manakala kelompok yang satu lagi bekerja keras kerana yakin apa yang diarahkan oleh pihak atasan adalah benar, dan mereka selayaknya dibuang kerja oleh pihak atasan walau apa jua sebab pun.

Ada pihak yang mengatakan bahawa Master Jebat telah menabur fitnah dalam luahan perasaan beliau.Malang saya dapati, tiada ayat pun yang saya dapat tangkap bahawa Master Jebat, telah menabur fitnah. Melainkan, ia mendakwa bahawa kehidupannnya semakin susah semenjak pihak pengurusan telah berubah walaupun bekerja di tempat yang sama setelah sekian lama. Akal waras mana pun akan mengeluh kerana kesempitan hidup, tambahan pula dengan ekonomi negara yang tidak ketentuan pada masa kini. Disaat pihak atasan bersenang lenang dengan pembahagian keuntungan syarikat, mereka yang di bawah terkotang kating menyelaraskan belanjawan mereka. Itulah luahan perasaan Master Jebat, yang dibalas dengan emosi nafsu nafsi perasaan amarah oleh segolongan pihak di blog ini.

Tidak berhakkah, seorang manusia seperti Master Jebat meluahkan perasaannya atas tindakan pihak atasan terdap diri dan rakan - rakan seperjuangannya, dari yang membawa motorsikal ke sana sini membawa dokumen syarikat, menyabung nyawa di jalanraya hinggalah yang bekerja di pejabat hawa dingin mendengar maki hamun ketua jabatan yang ingin tugas dijalankan segera agar mereka tidak dipersalahkan apabila berlaku masalah, dan mendapat lebihan laba apabila keuntungan dibahagikan bersama.

Bersyukur dengan apa yang ada. Memang indah ayat itu, jika dituturkan oleh orang yang bijak menggunakannya. Bersyukur dengan apa yang ada, setelah segala kudrat yang ada pada diri dikerahkan untuk melaksanakan tugasa, mendapat imbuhan yang setimpal bagi menampung kehidupan keluarga.
Bersyukur dengan apa yang ada, dengan memikirkan bahawa diri kita adalah manusia dan bukannya haiwan yang boleh dikerah dengan hanya menyediakan makanan dan minuman untuk upah kerja seharian.

Sekiranya anda seorang beragama Islam, nabi sendiri bersyukur dengan apa yang ada, setelah baginda berusaha dengan segala usaha untuk menyebarkan agama Islam.
Oleh itu, kepada golongan yang hanya berkata, bersyukur dengan apa yang ada, fikir dahulu sebelum menggunakan ayat tersebut. Sila ambil contoh, anak kecil anda sedang demam panas, di tangan anda ada air kosong hasil jampi pawang kesayangan anda, sedangkan tidak jauh dari rumah anda ada sebuah klinik yang menyediakan rawatan untuk penyakit demam anak kecil anda. Adakah anda bersyukur dengan apa yang anda ada, atau berusaha mendapatkan yang terbaik?? Bak kata sahabat kita yang menggunakan ayat pelawak Nabil, LU FIKIRLAH SENDIRI....

Tetapi saya lebih suka menggunakan ayat, "Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka yang mengubahnya sendiri".. Isinya usahalah untuk mendapatkan yang terbaik. Bukan begitu Master Jebat?

KEPPA>>>NUBE

Oleh kerana ada yang menggunakan artis sebagai rujukan mereka,saya gunakan sedikit ayat Allahyarham Tan Sri P.Ramlee iaitu " yang mana satu, idaman kalbu ". Jika anda mempunyai akal yang waras, ambil memorandum KEPPA dan NUBE. Bandingkan keduanya, maka akan terbukalah minda anda. Faedah yang diterima oleh ahli NUBE adalah jauh lebih baik dan terjamin daripada faedah yang dijanjikan oleh KEPPA. Saya berat sebelah....jangan cakap dahulu, saya pun berasal dari finance juga sebelum menjadi Ambank (M) Berhad. Bicara saya adalah mengikut fakta, Master Jebat mungkin nampak lari sedikit, tetapi beliau nampaknya cuba memperhalusi ayatnya agar tidak menampakkan kekurangajaran, walaupun terlebih lancang tetapi bak kata pepatah " bak kapal dibawa ombak, dihala angin dikawal layar ", nampak sahaja ganas tetapi lembut.

Nampaknya ramai yang sudah lupa, bahawa, setiap kali NUBE membuat penyelarasan, kita di finance mendapat kenaikan walaupun tidak sebanyak mereka. Ataupun kenaikan dan tunggakan yang diterima oleh ahli NUBE sebelum hari raya setelah kes mereka selesai di mahkamah. Kita di Ambank (M) Berhad, hanya mampu melihat melongo pekerja bank lain berjinjing tangan mengendong barangan kelengkapan hariraya. Saya sendiri menjadi penjamin kepada rakan saya meminjam daripada peminjam wang (along), untuk beliau menyambut hari raya pada tahun itu.

Saya tidak menyokong NUBE...malah haram lagi untuk saya menyokong KEPPA. Saya juga bukan lalang, megikut mana yang memberi lebih, maka itu yang akan diikuti.Kita gunakan ayat yang akan tersangkut diakal saya...menggunakan akal yang waras. Kesatuan mana yang lebih memihak kepada pekerja...kesatuan mana yang lebih memihak pihak atasan???

NUBE seakan akan telah melupakan ahli - ahlinya di Ambank. Mereka sepi seperti "hening di waktu pagi". Tiada berita yang menyatakan bahawa mereka akan membantu ahli - ahli mereka di Ambank. Malah, apabila ada antara ahli yang mebuat aduan, no ic dan pendaftaran pula yang diminta. Tidakkah mereka tahu bahawa ahli mereka di Ambank selama ini yang membantu kumpulan yang bertanding di pilihanraya NUBE dahlu untuk menang besar?..

Sekali lagi...gunakanlah akal yang waras.Apa yang KEPPA berikan adalah salah satu cara agar mereka tidak akan kalah di mahkamah sekiranya didakwa. Mungkin itu yang dinyatakan oleh Master Jebat bahawa pihak atasan menggunakan undang - undang untuk mempergunakan pekerja.

Pesan saya, jangan kutuk Tan Sri Azman Bin Hashim. Beliau adalah bapa kita di syarikat di tempat kita mencari makan. Sasaran kita adalah mereka yang telah diamanahkan oleh Tan Sri untuk menjaga kebajikan para pekerja dan syarikat tetapi telah mengabaikan amanah tersebut...Yang ini Tan Sri Azman punya " TOGETHER WE CAN DO ANYTHING " . Kita yang di bawah mestilah bersatu supaya tidak dipergunakan oleh pihak atasan, yang selama ini mengambil kesempatan atas kealpaan kita.

Kalau Tun Mahathir gunakan ayat " Melayu mudah lupa " Ayat saya pula " kita di Ambank mudah lupa "..

Sebelum saya terlupa, yang kata faedah kita lebih baik dari bank lain, tolong hentikan lawak anda...perut saya hampir pecah ketawa. Kepada yang baru setahun jagung di Ambank, ingin saya katakan kepada ada, saya berada di finance di zaman anda bersekolah lagi, jadi jangan katakan saya bercakap tanpa fakta apabila saya mengatakan bahawa Arab Malaysian Bank Berhad kehidupannya lebih baik daripada Arab Malaysian Finance Berhad.

Oleh itu, marilah kita gunakan ayat yang ditujukan kepada Master Jebat...gunakanlah akal yang waras.

Anonymous said...

hehehe... betul kata en tajul.... sila bandingkan CA KEPPA dgn CA NUBE... anda pasti yahu yang mana lebih baik... kepada ahli NUBE di AmBank pergilah jumpa AJK KEPPA untuk membandingkan CA anda.. kalu ada yang kurang bagitau mereka mana yang kurang....

faedah untuk kakitangan executive di ambank saya akui kurang dari kakitangan perkeranian.

Anonymous said...

ya...betol kata tajul...terima kasih kerana betulkan saya...

DrFruck

Anonymous said...

ambank group anyway bodoh...nama je company melayu...management top semuanya cina ba alif ba ya....terbukti kita melayu mmg bodoh dan dayus.....jgn salahkan orang, salahkan diri sendiri!!!!

Anonymous said...

global carriers fiasco, penas development, yip fook thai involvement...semua kena investigate!!!!!!

Anonymous said...

I fully support the creation of this blog in ensuring truth prevails.But you must ensure your voice is heard to the new management i.e. ANZ teams. They are here not only to protect their investment but also to bring the organization to the next level. Irregularities need to be surfaced to ensure transparency in managing the whole organization. There are more bigger agenda that you guys need to highlight: cronyism etc.And this would lead to the downfall of the organization. Management staff engaging in business activities which is prevalent in hire purchase team - senior member who is is now running another unit. Management under payroll of certain lawyers ( where all legal cases goes to one particular lawyer)and the legal profession are aware of this...and who in turn is related to your Auditor...sexual harassment/sexual favors for promotion / job confirmations where management cover the senior member concerned!....DARK KNIGHT

Anonymous said...

Wake up all AmBankers...it's about time that you get your act together under one voice!Yes,there is a major problem in he running of the organization...favoritism,cronyism you name it...they have it all in the Management team..and they are having a jolly good time,enjoyong every minute of it... while all you guys work like dogs....DARK KNIGHT

Anonymous said...

We don't need racist bastards to be in this blog. Not only your race suffers but all races suffers in Ambank. Mind you.

Anonymous said...

You guys know something, due to our new work process flow in my dept, we were not allowed to claim overtime even though we stay back. Its part of Ambank cost cutting. What a joke. Ambank can cut cost by simply not sponsoring events and tournaments which they spending thousands and even hundred thousands on publicity. Ambank want to cut our overtime which not even cost RM15 ringgit. Don't know what to say. It look like I have to find a part time job to feed my four little children.

Anonymous said...

Work like hell, salary like shit.. year by year KPI are more tougher.. what la AmBank!!!! errrrrghhhh

Anonymous said...

tansri asyik dengan singing shopnya kat semua function...kalau gila sgt nak gi karaoke..meh sini lolo aku punya!!!!

Anonymous said...

Kau org sume bodoh..... kalau dah benci sangat keje kat Ambank pegi berambus cari keje lain. Syukur lah ada bank yang nak ambil korang keje. kalau tidak mampus lah kebulur tak makan dan merempat tepi jalan. Sentiasalah bersyukur jangan asyik nak cari silap org je.
Siapa yang selalu bersikap macam ni memang jenis org yang tak ikhlas dan ingatlah sikit bukan tansri yang panggil korang keje kat ambank tapi korang yang sibuk mengemis nak minta keje, lepas tu nak komplen bebanyak pulak. Apa la punya BANGGANG. Malula sikit woi sedarlah diri tu sikit, kalau dah bodoh dan miskin tu jangan lah sibuk nak ajak org join lawan majikan. Lu Pikir Lah Sendiri. From Mamat Baik

Anonymous said...

semalam tan sri ndan bini dia dtg isap kan aku punye mike weh...sedap mulut melayu!!!!

Anonymous said...

just want to know any of your cashier to hos is going out of branch do sales marketing in west malaysia or not. any one could reply are very welcome

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Kan kita di larang memilih para auliya ( rakan rapat, rakan niaga dll rakan) bukan dari golongan kita. Yang saya nampak ketara perubahan dalam AMBANK ialah apabila join ngan A & Z bank. Kan kita sedia maklum mika mika tu capitalist ori (bourgeoise). Saya orang luar tapi saya nampak tak lama lagi AMBANK jadi macam stan chart - pakai machine je lah, tak payah ramai2 staff. So siap siapkan lah diri.

Anonymous said...

Aiya, i see all the comment 2008's. Now i add 2010. I am so happy I left AmBank. Now I work for Public Bank. Dang Good.
Yes, I am still angry at AmBank for their whatever stupid treatments of employees. I worked hard and even during my last month I worked and achieved target every month but they were not going to pay me my hard-earned incentives due to their stupid policy. Guys, don't work the last two months before you resign ok? Don't be stupid like me. I am going to report to Labor Department soon. And I will do my very best to lure its customers away to Public Bank!! That will be my target long time from now on.
Thanks for posting this great article. Good Job.

Sibu AmBank Ex-Convict

Anonymous said...

Ini confirm management team..xpon kaki kipas boss..tu pasal ckp cmtu..
Woii bodo,anjing pon kalau asyik dikerah wat keje utk tuan tp makan xcukup,satu hari nt die lawan gak tuan die...inikan pulak manusia yg ada akal fikiran..
Bodo la lu mat..
Keje keje jugak..tp kalau gaji benifit xberbaloi,xkan nak diam je..

Anonymous said...

AmBank Group...hmm..nama mcm gah tapi dalaman hancur..staff benifit xterjaga..aku exec level E1.. Langsung xde benifit..gaji ok lah jugak alhamdulillah..tapi dari segi benifit lain kenape xbole buat mcm clerk? Kenapa exec layanan tahap sampah?
Management satu hal..di AmAssurance,staff nie da la join lewat setahun,fresh grad..tau2 baru setahun da naik level..padahal keje hancur..tp pandai kipas semua boleh..
Konon2 start buat employee engagement survey..ada ke perubahan..kalau korang sume perasan,last year ada column utk comment freely,tp this year ruangan tu da xde..pastu semua jawapan kpd soalan2 menjurus kpd nk menampak kn ambank bagus..pastu soalan2 lebih kpd pasal ambank organisasi as a whole xbanyak pasal staff welfare..
Apa yg aku nkckp,kalau ada peluang aku akan blah dari ambank..
Dan kalau ada org nk keje kt ambank dan mintak pendapat aku ttg ambank mg aku akan jwb lupekanlah..ambank sekadar batu loncatan bole lah..tp kalau nk retired dgn ambank sorilah...

nittella said...

hmm.. i'm not staff from Ambank, but my cousin keje Ambank.. baru lagi n not yet permanent. just I confuse sket, die budak sales, comisyen die kene cut coz nak bli free gift utk customer.. is it true Ambank smpai tahap camtu? saturday n sunday wajib kejer.. Even u're muslim n rite now tgh ramadhan tetap balik pkul 4.45pm? Hmm, kalo wat roadshow, balik pkul 6pm..? then no claim for transportation.. comisyen die dah 3months tak masuk jugak, no company email address, i rase macam kene tindas jer.., Even diorang dh bgtaw HR but HR can locked the report n do nothing. Ask him to wait till permanent.. Is it true AMBANK? Hk mengadu kt NUBE pun xleh coz AMBANK xjoin the club.. so, how? pity for him.. he always achive his target but that the reward AMBANK give to him? or AMBANK is not like that just his bos like that? hmm...?????